Historia Bamix
1950
Szwajcarski wynalazca, Roger Perrinjaquet, wymyśla całkiem nowy rodzaj urządzenia kuchennego. 6 marca 1950 zgłasza patent na „appareil menager portatif” (ręczne urządzenie kuchenne). Zgłoszenie opisuje pierwszy na świecie ręczny blender. Nazywa nowego urządzenia "Bamix®", skrót francuskiego "battre et mixer" (ubijaj i mieszaj).
1953
Spingler i Gschwend założyli firmę ESGE (nazwa składa się z pierwszych liter ich nazwisk tak, jak są wymawiane: S = ES and G = GE). Na samym początku firma ESGE produkowała wraz z siedmioma współpracownikami produkowali stopki rowerowe, piły elektryczne i małe silniki elektryczne.
1954
Pan Perrinjaquet sprzedaje prawa do patentu firmie ESGE, którzy pod koniec roku produkują pierwsze blendery ręczne.
1955
24 kwietnia 1955 nowy blender ręczny Bamix® zostaje po raz pierwszy zaprezentowany publiczności podczas Międzynarodowych Targów w Hanowerze. Wkrótce potem nowe urządzenie nazwane Zauberstab® (magiczna różdżka) zostaje wprowadzona na niemiecki rynek. Firma rozwija się i zatrudnia 74 współpracowników oraz obrót wzrastają do wysokości 1.4 miliona marek niemieckich.
1957
Bodart BV specjalizuje się w sprzedaży urządzeń kuchennych podczas targów konsumenckich (są obecni na 60 targach w Holandii). Podczas małych targów w Valkenburg w Holandii przeprowadzają sprzedaż próbną. Nie tylko dobrze idzie im sprzedaż, ale też zdają sobie sprawę z tego, iż najskuteczniejszym sposobem na przekonanie potencjalnych klientów o użyteczności tego małego, lecz drogiego, urządzenia jest „pokaz na żywo”! W krótkim czasie Walter Bodart zostaje mianowany dystrybutorem Bamix® w Holandii, Belgii i Luksemburgu. Pod kierownictwem jego dwóch synów (Petera i Johanna), firma do dziś jest jedynym dystrybutorem Bamix® w krajach Beneluksu.
1958
Szwajcarska firma z siedzibą w Bazylei, w Szwajcarii, zostaje poproszona o prześledzenie produkcji pod licencją Bamix® na rynku szwajcarskim.
1959
Współpracownicy Bodart w Belgii ładują narzędzia do samochodów, jadą do Szwecji i prezentują je na targach konsumenckich w Sztokholmie. Sprzedaż 834 urządzeń Bamix® przekracza wszystkie poprzednie sprzedaże w kraju. Wkrótce potem przeprowadzony zostaje test podczas „Flower Show” w Oslo, w Norwegii, gdzie sprzedana zostaje niesamowita liczba 1332 urządzeń. W oparciu o ten sukces Bodart otwiera agencje we wszystkich krajach skandynawskich.
1960
ESGE - Eksport w Glarus (Szwajcaria) zostaje założony i przejmuje odpowiedzialność za eksport do krajów członkowskich EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu) – np. Wielkiej Brytanii, Finlandii, Austrii, Portugalii, Szwajcarii i Irlandii. Administracja jest scentralizowana i zajmuje się nią nowo-założone ESGE International w Zurychu. Dodatkowo, założone zostaje ESGE France, które produkuje dla krajów EEC (Europejska Wspólnota Gospodarcza) – Belgii, Holandii, Luksemburgu i Francji.
W listopadzie 1960 ESGE AG, kolejna firma produkcyjna, zostaje założona oraz budynek fabryki (uprzednio fabryka tekstyliów zbudowana w 1906) zostaje zakupiony w Mettlem, w Szwajcarii (w północno-wschodniej, niemieckojęzycznej części Szwajcarii). W ciągu roku dzienna produkcja Bamix® dochodzi do 250 sztuk.
1961
Zespoły z Holandii i Belgii regularnie pokazują produkt podczas brytyjskich targów i te kraje szybko zostajeą najważniejszym rynkiem dla Bamix®. Zapotrzebowanie na produkt jest tak wysokie, że przez jakiś czas dostawy są opóźnione, gdyż produkcja nie nadąża z produkcją wystarczającej ilości blenderów.
Kształt Bamix® M 60 (60 wat) zostaje poprawiony przez Actona Bjorn (Dania) i księcia Sigvarda Bernadotte (Szwecja). Szczególna uwaga zostaje poświęcona poprawie anatomicznie formie, czego rezultatem jest Model M 100. Nawet teraz, ponad 50 lat później, i mimo wielu ulepszeń technicznych oraz modyfikacji szczegółów, z łatwością można rozpoznać oryginalny kształt.
1962
Liczba produkowanych Bamiksów® przekracza milion. Licencjonowana produkcja rozpoczyna się we Włoszech oraz w Hiszpanii.
1963
W Niemczech zwiększona zostaje wydajność, a w Japonii założona zostaje firma handlowa NIPPON ESGE K.K..
W 1958 inne produkty (małe odkurzacze, wyciskarki do cytrusów, tostery, krajarki do mięsa, elektryczne podgrzewacze talerzy, suszarki do włosów) zostały dodane do produkcji i programu sprzedaży. Chociaż sprzedawane były pod marką ESGE, produkty te nie odniosły nigdy sukcesu. W Niemczech (na rynku, który odpowiedzialny jest za 2/3 całkowitego obrotu handlowego) sprzedaż Bamix® niemal się zatrzymuje. Natomiast mechanizm administracji rozwinął się w znacznej mierze.
1964
Panowie Gschwend i Spingler sprzedają firmę do General Electric, największego producenta urządzeń elektrycznych w USA. Amerykanie próbują postawić firmę na nogi i zamykają większość fabryk – zostawiają jedynie tę w Mettlen, w Szwajcarii oraz w Neuffen, w Niemczech.
1967
Sprzedaż Bamix® powoli zaczyna wzrastać. Podczas Foire de Bruxelles sprzedanych zostaje 2,000 Bamiksów® - jest to najwyższa dotychczas sprzedaż podczas targów.
1971
General Electric postanawia sprzedać ESGE Group. W tym czasie Bodart jest najważniejszym klientem Bamix® (ok. 2/3 sprzedaży). Reprezentuje Bamix® w krajach Beneluksu, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Bodart kupuje fabrykę w Szwajcarii oraz wszystkie prawa do Bamix® i Zauberstab®. W ten sposób ESGE w Mettlen zostaje jedynym zakładem produkcyjnym Bamix®. Pierwszym krokiem podjętym przez Bodarta jest zmniejszenie mechanizmu administracji firmą .
Filozofia biznesu Bodarta jest bardzo prosta: jakość ponad ilość – i – skupienie na jednym produkcie – oraz – jak najmniej biurokracji! Te podstawy wciąż są w użyciu.
1972
Sprzedaż Bamix® ponownie osiąga roczne obroty w wysokości ponad 100,000 sztuk.
1974
Do tego czasu Bamix® był sprzedawany niemal wyłącznie w Europie. Lata rozkwitu po drugiej wojnie światowej przeszły już do historii i pierwsza recesja (wywołana przez kryzys naftowy) stała się rzeczywistością. W 1974 południowoafrykańska firma zaczyna sprzedawać Bamix® i osiąga przyzwoite wyniki. Niegdyś ważny niemiecki rynek bardzo wolno dochodzi do siebie, a Zauberstab® jest dostępny jedynie w sprzedaży detalicznej. Po raz pierwszy od lat sprzedaż w Niemczech przewyższa tę w Szwajcarii – kraju, który jest dziesięciokrotnie mniejszy.
1975
Model "Cassette" zostaje dodany do modeli. Casette pozwala na trzymanie Bamix® oraz dodatków do niego w jednym miejscy.
W Niemczech, gdzie kiedyś odnoszono ogromne sukcesy, targi konsumenckie odwiedzane są sporadycznie. Tym kanałem sprzedaży zajmuje się firma specjalistyczna i w nadchodzących latach panu Rathke udaje się znacznie zwiększyć sprzedaż.
1977
W sierpniu 1977 ESGE bierze udział w Melbourne Home Show. Ta pierwsza nie-europejska wystawa odnosi tak duży sukces (blisko 1000 sprzedanych jednostek), że dodatkowe Bamixy® muszą zostać dosłane do Melbourne podczas pokazu. W rezultacie, nasz australijski dystrybutor założył Bamix Australia Ltd. i Bamix® został wkrótce jedną z najlepiej znanych marek w kraju. W czasie, gdy trwał Melbourne Home Show, inny zespół skutecznie prezentował Bamix® na pokazie w Rejkiawiku, w Islandii.
1978
Następny pokaz poza Europą odbywa się w Singapurze. Nasz nowy dystrybutor z Singapuru ma pewne wątpliwości związane ze względnie wysoką ceną na tym konkurencyjnym rynku. Jednakże Singapurczycy również zakochują się w tym wszechstronnym, wysokiej jakości urządzeniu kuchennym. W tym samym miesiącu, ten sam zespół Bamix® podróżuje do Los Angeles, gdzie przez cztery tygodnie, od rana do wieczora, skutecznie prezentuje urządzenie.
W tym roku sprzedanych zostaje ponad 3000 urządzeń, a pokaz w Amsterdamie bije poprzedni rekord z pokazu w Brukseli.
1979
W tym roku Bamix® zostaje przedstawiony na wielu targach, między innymi na Malcie, w Cyprze, Grecji, Malezji i Indonezji. Produkcja w fabryce stale wzrasta.
1980
We wczesnych latach osiemdziesiątych pewna Japonka kupuje Bamix® od naszego (niezbyt skutecznego) dystrybutora. Pracuje z Bamix® wypróbowując wiele japońskich, a nawet europejskich przepisów. Pani Sakurako Ide zakochuje się w urządzeniu i pokazuje je znajomym, którzy również chcą kupić to fantastyczne urządzenie. Wkrótce, pani Ide organizuje przyjęcia z gotowaniem dla znajomych, którzy także zaczynają je organizować – przez co zainteresowanie Bamix® zwiększa się. Sprzedaż stale rośnie i w rezultacie Pani Ide zostaje wyłącznym dystrybutorem Bamix® w Japonii. Poświęcenie i ciężka praca naszych japońskich przyjaciół sprawiły, że Bamix® jest prawdziwą historią sukcesu – i to na rynku z najbardziej wymagającymi klientami.
1980
Istniejąca fabryka jest zbyt mała i warsztat zostaje rozbudowany, podwajając przestrzeń produkcyjną. W tym samym roku odbywają się udane targi w Kyushu, w Japonii oraz w Nairobi, w Kenii.
1981
Bamix® sprzedawany jest w Afryce Południowej, Hong Kongu i Brunei.
1982
Nawiązany zostaje kontakt z firmą w Sri Lance, a w Santiago, w Chile, jeden z naszych zespołów prezentuje Bamix®
1983
Dzięki ogromnemu wysiłkowi promocyjnemu oraz zespołom sprzedaży w Australii, Bamix® osiąga najwyższy obrót handlowy na osobę na świecie. Sprzedaż w Tajlandii stale rośnie, a sprzedaż w Sri Lance osiąga niespodziewanie wysokie progi. Dzienna produkcja dochodzi do 1600 produktów.
1984
Bamix® obchodzi 30 urodziny. Bez wątpienia niewiele artykułów gospodarstwa domowego osiąga ten wiek, wciąż zyskując na popularności.
1986
Po wielu latach ciężkiej pracy pan Bodart (który przez 15 lat był właścicielem firmy) chce odpocząć. Podczas wykupu 3 managerów – Max Ruttimann (Techniczny), Valentin Gunsch (Finanse) i Werner Stahl (Marketing) przejmują własność nad firmą. Pan Bodart przez wiele lat pozostaje prezesem. W tym samym roku wypuszczony zostaje malakser Bamix®. Przystawka ta pozwala na mielenie nie tylko suchych, ale też mokrych składników.
1987
Wszyscy wiemy, że tysiące profesjonalnych kucharzy korzysta z Bamix® w kuchni. Nie wiemy jednak, że niemiecka telewizja pokazuje program „Gotuj jak Bóg w Niemczech”. Nie wiemy również, że większość słynnych kucharzy, którzy w nim występują, przynosi swój własny Zauberstab® i wykorzystuje go podczas gotowania. Dopiero, gdy jeden z klientów nas o tym informuje zaczynamy rozumieć, dlaczego zamówienia z Niemiec wzrosły nagle tak bardzo, że mamy problemy z wydajnością.
1989
Jeden z pracowników ESGE oraz miejscowy student prezentują i demonstrują Bamix® podczas Szwajcarskich Targów w Seulu, w Korei. Spotykamy się z niezwykłym zainteresowaniem i znajdujemy miejscowego dystrybutora.
Trzy lata później – po pewnych problemach – popyt staje się tak znaczny, że większość produktów musimy wysyłać drogą powietrzną.
1990
George McBride specjalizuje się w sprzedaży pokazowej podczas kanadyjskich targów. Odrzucamy jego pierwsze zamówienie Bamix® ze względu na to, iż Bamix® nie spełnia kanadyjskich wymogów (które, gdyby zostały spełnione, zmieniłyby nasz Bamix® w zwyczajną trzepaczkę). George mówi nam, że wymogi zostały właśnie zmienione, więc dostarczamy nasz pierwszy Bamix® do Kanady.
UNOLD, jeden z niemieckich pod-dystrybutorów przejmuje dział dystrybucji detalicznej na rynku niemieckim. Dzięki wyjątkowym wysiłkom Pana i Pani Unold (a później ich dzieci oraz zięciów i synowych) Zauberstab® odzyskuje swoją wybitną pozycję w niemieckiej sprzedaży detalicznej.
1991
Różni profesjonalni kucharze proszą, abyśmy produkowali „tylko o 5 cm dłuższy” Bamix® . Po wielu testach w kuchniach hotelowych wypuszczamy na rynek „Bamix® Gastro” - model dla profesjonalistów, który odnosi większy sukces, niż się spodziewaliśmy.
W tym samym roku szwajcarskich dystrybutor Bamix® zostaje częścią Bamix® Group.
1993
Bamix® jest sprzedawany w Japonii od wielu lat i naprawdę wymagający klienci są bardzo zadowoleni z naszej jakości. W oparciu o to, największa japońska firma sprzedaży bezpośredniej włącza Bamix® (jako pierwszy produkt zewnętrzny) do programu sprzedaży.
Po kilku latach problemów z różnymi dystrybutorami, Kevin i Alison Gilbert przejmują dystrybucję w Wielkiej Brytanii. Pięć lat później dochodzi do rekordowej sprzedaży podczas Ideal Home Exhibition w Londynie.
1994
Większości ludzi ciężko uwierzyć, że ESGE produkuje tylko jeden rodzaj urządzenia – i że jest to ten sam produkt od 40 lat. Wkrótce po upadku Żelaznej Kurtyny udaje nam się wprowadzić Bamix® do byłych krajów komunistycznych (np. Węgier, Rosji, Polski, itd.).
1995
Design Bamix® został stworzony w 1961. Można opisać go jako jeden z najwybitniejszych projektów przemysłowych w historii (patrz też 2001). Przez wszystkie te lata nie wprowadzono żadnych zmian, ale teraz produkt przechodzi „delikatną” przemianę przez szwajcarskiego projektanta. W tym samym czasie wprowadzony zostaje nowy, podwójny przełącznik bezpieczeństwa, a Cassette również otrzymuje bardziej nowoczesny kształt.
1998
Dziennikarz z gazety "De Telegraaf" wchodzi do jednego ze sklepów naszych dystrybutorów w Holandii. Chce kupić nowy Bamix®, ale zabiera ze sobą swój zepsuty Bamix®, który ma ponad 30 lat. Nie może uwierzyć, gdy opuszcza sklep ze starym, naprawionym Bamiksem®. Po przeprowadzeniu małego dochodzenia na temat produktu i firmy publikuje dwustronicowy artykuł w niedzielnym wydaniu gazety. Przez kolejne dni telefony u dystrybutora urywają się. Dzwonią nie tylko czytelnicy, którzy chcą zamówić produkt, ale też klienci, którzy są dumni z tego, że również używają bardzo starych urządzeń Bamix®.
2001
Książka "50 Klassiker - Design des 20. Jahrhunderts" (50 klasycznych projektów XX wieku) zostaje opublikowana. Jesteśmy dumni z tego, że ESGE-Zauberstab® jest wyraźnie wspomniany w tej książce obok produktów, takich jak jeansy Levi, bikini, Chanel no. 5, Concorde, Swatch, Walkman Sony, Lego i inne.
Wypuszczony zostaje „SwissLine”, następca najlepszego modelu Bamix® „Cassette”. Całkowicie odporna na zachlapania konstrukcja z „miękkim” włącznikiem i futurystycznym designem „Swiss Line” spotyka się z ciepłym przyjęciem klientów.
2002
Przez dekady musieliśmy mówić: „Bamix® może zrobić wszystko, oprócz krojenia i tarcia”. Teraz, po trzech dekadach intensywnego rozwoju i obszernych testów, "SliceSy®" robi to idealnie. Co więcej, nowa przystawka jest łatwa w użyciu i czyszczeniu: są to typowe zalety Bamix. Jest to zdecydowanie kamień milowy w historii Bamix®.
Ten rok jest kolejnym ważnym rokiem w interesującej historii Bamix®. Trzej właściciele starzeją się i chcą zapewnić przyszłość produktowi oraz firmie. Ich profil nabywcy jest prosty: nabywca musi zapewnić, że istniejąca polityka korporacyjna (skupiona na słowie „jakość”) zostanie utrzymana. Erich Eigenmann ma zamiar zrobić dokładnie to, więc szybko udaje się dojść do porozumienia. Pan Eigenmann zaczyna swoją kadencję jako dyrektor generalny od 1 października i zostaje nowym Panem Bamix.
2002
Firma rozpoczyna współpracę z brytyjskim kucharzem-celebrytą, Gordonem Ramsay. Nowy model firmowany jego nazwiskiem zostanie wyprodukowany i sprzedany na całym świecie.
2007
Wprowadzenie Bamix® na rynek w Rosji i Chinach. Przedstawienie Bamix® Gastro 350 w sektorze HORECA na świecie.
2008
Po kilku latach w fazie projektu, Donermat (nóż do kebaba) zostaje wprowadzony na rynek.
Wprowadzenie SliceSy® w Japonii.
Przeniesienie do nowej fabryki jesienią.
2009
Wprowadzenie nowych standardów jakości zgodnych z normą 9001 ISO.
2010
Firma wchodzi na nowe rynki w Iranie, Indonezji i Korei Południowej.
Dalsze zwiększenie zdolności produkcyjnej poprzez dodanie trzeciej linii produkcyjnej.